23 april, 2011

En hyllning till ägget


För mig är ägget en gul(d)gruva och det symboliserar den mat som jag lagar och vill äta;

Det är väldigt naturligt (jag menar; en höna som ploppar ut ett ägg)
Det är rent (inga tillsatser, det är naturligt som sagt)
Det är näringsrikt (innehåller alla vitaminer och mineraler förutom vitamin c)
Det är väldigt gott (mums!)
Det är rikt på naturligt fett (mättat fett äger!)
Det är rikt på protein (bra det med!)
Det innehåller få(inga) kolhydrater (ger inte sug efter mer)
Det går att tillaga väldigt lätt (koka, steka, röra)
Det är snabblagat (därmed inte sagt att det inte tillagas med kärlek)
Det går att variera i massor (det är bara fantasin som sätter stopp)

Numera köper jag endast ekologiska ägg eller ägg från frigående höns, gärna lokalt producerade. Om hönorna ger mig det här underbara livsmedlet, då vill jag ge tillbaks på det sätt jag kan.

Kika in här och här om du vill utöka dina äggkunskaper.

1 kommentar:

  1. Oj då, att det kan finnas så mycket kunskap och fakta om något så "enkelt" som ett ägg. Imponerande och mycket intressant!

    SvaraRadera