27 augusti, 2011

Smakrik och fyllig moussaka med lammfärs, chévre och aubergine

Grymt god blev den här moussakan!
Skiva aubergine, gärna tunt och salta så att den vätskas ur, runt en halvtimme. Tillaga den sedan långsamt i rikligt av olivolja.

Jag hade en massa körsbärstomater hemma så jag delade dem och värmde på och lät småputtra. Det jag märkte med körsbärstomaterna var att det inte blev så syrligt som det annars grukar bli med krossadeburktomater.

Fräs lök och lägg sedan i lammfärs, vitlök, paprikapulver, svartpeppar, salt och olika örtkryddor som timjan, mejram och rosmarin. Sedan blandade jag den med färsen och lät småkoka en stund till.

Blanda ihop ägg, cremefraiche, philadelfia, chévre och vanlig riven stark ost.

Varva allt i en ungsform och stoppa in i ugnen på 175g i, jag vet inte hur länge, kanske en halvtimme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar