08 maj, 2011

Fika hos andra

Nu när jag är hemma i skåne och hälsar på vänner har det blivit fika ett par gånger. "Jag har inte fixat något fika för du fikar ju så konstigt nu för tiden" *ler för mig själv*. Jag tycker det är så skönt när ingen trugar mig att äta något som jag inte vill äta utan bara accepterar att jag äter det jag äter.

Det är inga problem att fika hos andra. De flesta har hårdost hemma och kaffe och ost fungerar alldeles utmärkt ihop tycker jag. Finns det nötter hemma blir det extra bra, eller en bit riktigt god mörk choklad. Turkisk yoghurt har många hemma nu för tiden och frusna bär i frysen också.

Jag kan smaka på något mer kakliknande (jag är ju t ex svag för chokladkakor av olika slag) men oftats är det alledes för sött så att det ens inte är gott och då räcker det verkligen med att smaka. Jag ser till att alltid avsluta med något fettrikt så att jag inte har den söta smaken kvar sist i munnen, och så tar jag några klunkar kaffe så klart.

2 kommentarer:

  1. Jag har just insett att jag är så sockerkänslig att jag inte kan äta choklad alls ovsett hur hög kakaohalten är så länge det är socker i.Får nog smälta detta ett tag.Inte chokladen altså! :)

    SvaraRadera
  2. Hej! Japp, detsamma för mig. Eller, nja, det är inte sockret i sig utan bara det att jag har lyckats trycka i mig mörk choklad tidigare (likaså jordnötssmör och kokos vilket är väldigt torrt) så det är inget svårt för min kropp att göra. För min del handlar det om en vana; köper jag hem något så äter jag upp det. Blir jag bjuden på det när jag är iväg så är det inga problem.

    Om det är sockret som triggar dig så är det som det är, smält det;-), och hitta alternativ!

    Om du vill ha chokladsmak;

    Inte så passande sommartid kanske men en kall vinterdag; varmt vatten med en rejäl sked kakao. Det låter kanske skittråkigt men efter några klunkar smakar det riktigt gott! En skvättt grädde i kan nog göra det där extra.

    Ett annat tips (som jag inte testat själv men som jag kan tänka mig fungerar) är att smälta kokosfett (naturellt för mer chokladsmak) och blanda med kakao, häll i ischokladformar och låt stelna.

    Okej, du skrev under "Fika hos andra" men du kan ju testa det själv hemma:)

    SvaraRadera