26 mars, 2011

Sushi

Sushi är så gott och går alldeles utmärkt att göra med få kolhydrater om omelett används istället för ris. Till en omelett
Två ägg
0,5dl gräddmjölk
En skvätt risvinäger(vet inte om den gör någon nytta)
Salt
Smör till formen
Tillaga omeletten i en liten rektangulär ungsform, 200g cirka 5min.

Tillbehör
Nori (algark)
Gari (inlagd ingefära som du sköljer av)
Wasabi (Japansk pepparrot, genväg, annars gör du egen tillsatsfri med riven pepparot och grädde)
Soja

Förslag på fyllning
Lax
Avokado
Gurka
Paprika
Purjolök
Kräftstjärtar

När omeletten har svalnat lägger du den på ett Noriark och lägger på det du vill ha i sushirullen. Lägg på en sträng wasabi i ena kanten vilket fungerar som klister när Noriarket ska rullas ihop.

Det är inte lika krämigt som sushi med ris men det smakar som sushi i och med att de typiska sushismakerna; ingefära, wasabi och soja och bitarna håller ihop bra. Det bästa är nog ändå att det går så snabbt att göra. Inget ris som behöver förberedas vilket kräver en viss finess för att det ska bli bra.

Gott, näringsrikt, få kolhydrater och snabbfixat, det gillas!

4 kommentarer:

  1. Vad smart!

    Jag byter gärna ut riset eftersom det i mina ögon är ett livsmedel som inte tillför så mycket!
    Allt vitt ris, pasta och bröd känns onödigt. Varför polera bort allt det goda, rustika och näringsrika?

    Efter att ha läst din text så förstår jag att du behöver förlita dig på en kost med minimalt med kolhydrater!

    Kanske kommer de helt att tappa sin makt över dig en dag, om inte så kan du ändå få må bra med den här kosten!


    Hälsningar Katarina

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar, och jag håller med dig till fullo!

    Vi får se hur allt utvecklas i framtiden, detta är i alla fall den rätta vägen att ta för mig dit:-)

    SvaraRadera
  3. Tack för din blogg, oerhört spännande recept! Efter sex år med LCHF har jag tappat fantasin, och du har en massa goda recept och framför allt recept på det jag äääälskar... SUSHI!

    Fortsätt med det du gör!

    Tack! :)

    SvaraRadera
  4. Tack, kul att jag kan inspirera dig i köket! Roligt att höra att du ätit LCHF under så lång tid, långt tidigare än jag ens hört talas om det:-)

    SvaraRadera