20 mars, 2011

Den kost jag äter

Jag äter inte en strikt LCHF kost. För mig handlar det inte om att äta minimalt med kolhydrater, utan om att undvika sådan mat som triggar mig att äta mer, därför kan jag till exempel äta quinoa och helt bovete ibland. Det är inte bara kolhydrater som triggar mig utan även konsistenser av olika slag; bland annat en brödliknande konsistens, och sådant som är krispigt och knaprigt. För mig betyder LCHF mer fett och mindre kolhydrater, samt naturlig mat som kroppen är skapt för.
Jag äter inte fett bara för att äta fett, utan använder det som smaksättare och för att ersätta energin från kolhydrater.

Jag äter mycket grönsaker, både för att jag tycker att det är gott, för att det är vackert på tallriken och för att det är näringsrikt, men jag äter främst de som växer ovan jord. Jag äter även en hel del bär.

Jag kan göra undantag, exempelvis äta banan i samband med mycket träning, och jag kan ibland göra medvetna val, exempel äta en riktigt god chokladkaka som jag ser till att njuta av.

I det stora hela äter jag en kost som liknar LCHF, eller som jag hellre översätter till mer fett och mindre kolhydrater, och det är en sådan kost som gäller för mig för att jag ska kunna ha ett normalt förhållande till mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar