29 oktober, 2011

Blomkålsotto

Grundrecept:
Fräs lite finhackad lök i smör på låg värme, pressa ner vitlök och lägg i riven blomkål (enklast att riva på ett rivjärn) (riven zucchini går säkert väldigt bra också förresten). Låt fräsa länge på låg värme och häll sedan på en skvätt vitt vin och grädde. Salta, peppra och lägg i rikligt med parmesan och låt det gojsa ihop sig ordentligt. Servera med nymald svartpeppar och mer parmesan!

I kväll blev det som ensamrätt med charolizokorv men nästa gång blir det nog en med kantareller och persilja, eller varför inte en med saffran serverat till en god fisk eller kycklingfilé?

Enda skillnaden från grundreceptet i kväll var att jag stekte korven först, sedan la jag i lök och allt annat.











Tänk att en rätt som i vanliga fall tar lång tid att laga kan bli snabbmat! Till en väldigt god snabbmat!

7 kommentarer:

  1. Hej Lina! Har hittat din blogg av en slump och fastnat direkt! Vad härligt att läsa om din fina inställning till mat efter flera år av smyg- och hetsätande! Jag var precis likadan och hade precis samma problem med mat som dig innan jag började äta LCHF! Jag har läst dina tankar om det och instämmer med vartenda ord!
    Härliga, inspirerande och smaskiga recept du har!
    Jag kommer att följa din blogg! På min blogg lägger jag också då och då LCHFrecept, så om du vill kan du kika in där! :)
    Kram
    Lana

    SvaraRadera
  2. Ser väldigt gott ut!
    Har aldrig vågat testa eftersom jag tyckte sâ mycket om risotto förr, men nu kanske det blir av någon dag.

    SvaraRadera
  3. Lana: Tack, och kul att kosten har hjälpt även dig! Jag har lagt in din LCHF-kategori på din blogg under mina favoriter:-)

    Outofsweden: Ja du, en risotto är ju en risotto... Men visst vågar du testa, det smakar ju inte precis ogott!

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset! Otroligt gott, jag gjorde dom du men tog vitlöksstekta scampi till Mmmmmm :-)

    SvaraRadera
  5. Annelie: Vad glad jag blir:-) Vitlöksstekta scampi, åh vad gott!

    SvaraRadera
  6. Oh, vilken fantastisk blogg. Har lusläst varje recept. Kväll testar jag Risotton. Mums.

    Jag har verkligen fått en aha upplevelse kring dina tankar om överätning. Anledningen till att jag flera gånger slutat med LCHF är just för att jag lyckats äta för mycket av allt man "får" äta. Har aldrig kopplat ihop att trots att det är LC finns det produkter som triggar i gång mig. Som faktiskt vissa rena LCHF produkter gör.
    Tack för att du öppnat mina ögon. Nu ska jag verkligen fokusera på vilka livsmedel det är och utesluta dessa också. Ex. Smetana, rysk och turkisk yoghurt.

    Fråga: Tränar du triathlon på denna kost

    SvaraRadera
  7. Från Muffins till Milen: Tack, och vad bra att du har fått en ny insikt! Ja, jag tränar uthållighetsidrotter och äter i det stora hela LCHF-kost men är inte superstrikt, det viktigaste är att jag inte överäter.

    SvaraRadera