02 april, 2011

Krämig tomatsoppa med parmesanchips

Tomatsoppa har jag bara minnen från dagis näringsfattiga med pasta i. Den här kan jag lova är betydligt mer fyllig och mättande.

Ingredienserna ser ni på bilden, jag hade i med en skvätt rödvin också. För ni som inte undviker socker kan tillsätta något som minskar syran, ex akaciahonung.

Fräs finhackad lök i smör, tillsätt pressad vitlök och häll i krossade tomater och finhackade soltorkade tomtater. I med en ekologisk buljongtärning, en skvätt rödvin, salvia, rikligt med svartpeppar och timjan eller andra örtkryddor. Låt koka i 15 minuter, mixa soppan och tillsätt grädde. Servera med en click creme fraiche och parmesanchips (riven parmesan, 5 min på 200g).

2 kommentarer:

  1. Hej där fina Lina! Jag provade den här soppan igår. Dock hade jag nog i för lite vätska för det blev snarare en pastasås än soppa, men det var grymt gott!! Så tusen tack för receptet. Jättekul att läsa att du mår så bra nu, jag hoppas verkligen att du får fortsätta må bra!
    //Anna Hådell (imorgon är det ett år sen vi muckade, helt galet va!?! =) )

    SvaraRadera
  2. Hej Anna! Vad kul att du gillade smaken på soppan, ja, den är ganska tjock men det är ju bara att spä ut med lite vatten:-) Tack för dina fina ord, hoppas allt är bra med dig också! Ett år sedan, jag ler, det var tre riktigt bra månader! Kram, vi ses snart.

    SvaraRadera