11 april, 2011

Ät ordentlig mat!

För dem som vill gå ner i vikt finns det inte plats för mycket mellanmål eller sådant som är utanför strikt LCHF-kost och enklaste vägen till viktndegång bör då vara att äta ordentliga lagade måltider.

För mig som är van att ha mat i munnen i tid och otid är det också väldigt viktigt att äta riktiga mål. Om jag äter för små mål och inte ordentlig mat blir det lätt att jag vill ha mer, och tar jag då mer är det lätt att det fortsätter, av gammal vana.

Äta ordentliga mål
Frukost: gärna en äggbaserad sådan bestående av äggröra/omelett/kokta ägg med tillbehör
Lunch och middag: bestående av kött/fisk/fågel, sås av grädde/creme fraiche samt grönsaker
Mellanmål vid behov

Äta med medvetenhet
Medvetenhet vid matintaget är också viktigt. Att fokusera på maten (se den, känna smakerna, njuta av den) och inte ha ögonen och uppmärksamheten på datorn, TVn, tidningen, sina barns matintag eller ha tankarna på annat håll. Just nu dricker jag mitt morgonkaffe och då är det okej att ha sällskap av datorn:-)

Även när vi är iväg och äter ett medtaget mellanmål kan det vara bra att äta medvetet så att det inte blir något som bara slinker ner.

Äta sittandes
Det gör jag alltid när jag äter men stressade personer kan jag tänka mig äter på stående fot i bland. Ät sittandes!

Äta långsamt
Äta långsamt har flera fördelar, den främsta är att det går lättare att känna nöjdhets- och mättnadskänslan som oftast infinner sig efter ett tag. För mig som har hetsat är det extra viktigt att inte stressa i mig maten eller hamna i situationer som liknar de jag har varit i tidigare. Dessutom tycker jag om att äta och njuta av maten så ju längre det varar på tallriken, desto bättre är det!

Ät ordentliga mål, ät med medvetenhet, sitt ner vid matintaget och ät långsamt. Detta får det blir fokus på från och med nu, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar