28 oktober, 2011

Champinjonsoppa med knaperstekt bacon och rostade pinjenötter

Jag har länge tänkt att jag ska göra en massa krämiga soppor (kantarell, champinjon, blomkål, broccoli, grönkål) och nu när jag äntligen gör en så blir den alldeles för okrämig! Mindre vatten och mer grädde nästa gång! Hacka färska champinjoner och fräs i smör tillsammans med lite finhackad lök, i slutet lägger du ner några pressade vitlöksklyftor som får fräsa med en stund. Häll på vin som får koka med en stund innan du häller på vatten (ta inte för mycket(!)) ev en buljongtärning, salt och svartpeppar. Låt koka en stund, mixa soppan, och häll sedan på grädde och värm upp allt igen under omrörning.

2 kommentarer:

  1. oj,oj,oj
    sicken underbar blogg jag har hamnat på nu då....
    kommer igen varje dag...
    ska se vad jag sk laga och kommer att kommentera lite....
    tack snälla

    SvaraRadera